Wednesday 1 October 2014

Ahli Parlimen Paling Bengap Dalam Malaysia

Walaupun bergelar 'DR', Ahli Parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar tidak boleh lari dari sifat-sifat bengap yang terdapat pada ahli-ahli parlimen pembangkang. 

Sebelum ini ramai yang mengatakan bahawa Mahfuz Omar adalah antara MP yang paling bengap kerana selalu buat kenyataan bodoh dan menggunakan perkataan Bahasa Inggeris yang salah seperti Launch untuk Lunch - makan tenghari. 


Hari ini ternyata beliau tidak keseorangan, D Jeyakumar telah masuk dalam senarai ahli-ahli parlimen bengap di Malaysia.


Saya merujuk kepada kenyataan beliau semasa demo anti GST siang tadi yang mengkritik Kementerian Kewangan. Katanya, Setiausaha Bahagian Percukaian MOF membuat kenyataan bohong apabila mengatakan rakyat yang berpendapatan RM2000 cuma akan membayar kira-kira RM46 GST. 



Bengap atau Putar Belit Fakta?
Sepatutnya (kata Jeyakumar) jumlah sebenar adalah RM120, kerana 6% daripada RM2000 adalah RM120. 

Jelaslah bahawa Jeyakumar tidak layak langsung bercakap mengenai GST kerana kebodohan dan kedangkalan beliau dalam memahami GST. Dalam sistem GST terdapat banyak barangan dan keperluan asas yang tidak dikenakan GST. Ini dikelaskan sebagai barangan 'Zero Rated'. 




Jika anda bergaji RM2000, sudah pasti kebanyakan dari gaji anda akan dibelanjakan pada barangan asas yang majoritinya tidak dikenakan GST. Sebab itu kiraan yang dibuat oleh MOF menyatakan bahawa cuma RM46 GST yang akan dibayar oleh golongan yang dalam jurang pendapatan itu. 

Dan kita semua perlu ingat, RM46 ini bukanlah cukai tambahan. Selama ini banyak barangan yang telah dikenakan SST yang kadarnya lebih tinggi. Mungkin cukai yang dibayar sebelum ini lebih dari RM46 tetapi kita tidak sedar kerana tidak tertulis dalam resit. 


Golongan dalam jurang pendapatan ini juga kebanyakkan dapat menerima bantuan-bantuan kerajaan seperti BR1M yang jika ditambah akan melebihi jumlah cukai GST yang dibayar dalam masa setahun. Mereka juga DIKECUALIKAN daripada cukai pendapatan. 


Maka, FAKTA GST membebankan rakyat adalah SALAH sama sekali! 



Antara Mereka Yang Lebih Bengap Kerana Mengikut Si Bengap







No comments:

Post a Comment